Saturday, January 2, 2010

Suitsetamine (2. osa)

Antony Hegarty rääkis ühes intervjuus, et ta hakkas väga varakult suitsetama ja suitsetas palju, kuni midagi muutus ja talle hakkas tunduma, et ta mürgitab seda last, kes ta on või kes ta sees on.

Kurt Vonnegut, Jr. ahelsuitsetas Pall Malle, aga elas 85-aastaseks. Ta oli kodus nii halvasti kukkunud, et sai ajukahjustuse ning sellesse ka suri. Ühes Michael Silverblattile antud intervjuus imestas ta, et nii vanaks on elanud.

@martkase linkis ükskord suitsetamise vastast reklaami YouTube'is, mille lõpus oli kirjas, et 2st inimesest 1 sureb suitsetamise tagajärjel. Ma täitsa uskusin.

Oma valikutest teadlikuna on võimalik teataval määral kannatustest hoiduda. Aga siis ma mõtlen kohe, et see võib olla "nokk kinni, saba lahti" situatsioon.

Mõne inimese puhul mulle meeldib väga, et ta suitsetab. Mõni inimene annab oma suitsetamisega mulle mõjusa message'i.

Marjane Satrapi rääkis ühes EPLi intervjuus suitsetamisest väga kirglikult.
Maris Meiessaar: Käisite just suitsu tegemas – olete kirglik suitsetaja?

Marjane Satrapi: Jaa, olen küll. Suitsetamine teeb mind väga õnnelikuks. Ja ma ei saa kogu sellest bullshit’ist üldse aru. Ma tean küll, et see ei ole tervisele hea. Aga toit, mida me sööme, on konservante täis ega ole hea, ja autoga sõita ei ole hea, õhk ei ole hea, töötingimused ei ole head, sõda ei ole tervisele hea, aga järsku on just suitsetamine see kõige suurem vaenlane. Milleks elada kogu oma elu nagu haige inimene, et anda värsket liha nendele, kes elavad maa all.

Mingist teatud east alates oled sa niikuinii vana – kas ma tahan olla vana 60 aastat järjest? Ei. Kas ma tahan elada 12 300 aastat? Ei, ma tõesti ei taha. Kunagi tuleb aeg surra ja surm on muidugi katastroof, aga ma tahan olla haige ja läbi mädanenud, kui ma suren, siis on surma kergem omaks võtta. Pealegi – suitsetamine pakub mulle palju rõõmu, miks peaksin lõpetama?
Lugesin seda (küllap siis) 2008. aasta septembris Topul kursuse väljasõidul. Mulle meeldis Satrapi kirg ja meelekindlus - seda ka muudes asjades. Ostsin pärast Rocca al Mare Apollost ta raamatu.
.

3 comments:

  1. mm, satrapi on hea. trehvasin, kui siin käis, kirge täis tõesti, kõige suhtes. natuke liiga staar ka, a eks seegi ole omamoodi kire väljendus.

    ReplyDelete
  2. Ma hirmsasti tahaks loota, et ma ei ole suitsetamisega last eneses mürgitanud. Vähemasti käitun ma aeg-ajalt piisavalt lapsikult, et sellele lootusele toitu võiks anda.
    Aga ma suitsetan enam-vähem järjekindlalt usun, et 17. eluaastast alates, ka siis ei proovinud ma oma elu esimest - need olid ikka kaugelt enne.
    Ja mul on ka see häda, et mulle lihtsalt väga meeldib suitsetada. Rohkem kui nikotiini toime meeldib suitsemaine kui tegevus ja mõte, et ma EI TOHI kunagi enam ühtegi suitsu teha, tekitab minus hirmu.
    Mulle ka meenub intervjuu ühe mingi hetke Prantsusmaa vanima elanikuga - vist 105-aastase daamiga - kes oli kohutavalt nördinud, et selle hooldekodu arst, kus ta nüüd elab, lubab tal teha veel ainult ühe suitsu päevas.
    Pisut üle 10 aasta tagasi ütles mulle üks mu arst - ise endine suitsetaja - et suitsetamise kätte ma küll ei sure, selleks on muid põhjuseid enne.
    Seda juttu ma endale ikka aeg-ajalt kordan - kas seegi ei ole lapsik?!
    Et ma ei tohiks, seda ma ju tean, kogu suitsetamise halba toimet just konkreetselt minu tervisele.
    Olen tähele pannud, et suitsetajad on tolerantsemad kui mittesuitsetajad, eriti kui endised suitsetajad.
    Miljon argumenti vist võis tuua suitsetamise kiituseks.
    Ometi... Kes vähegi ilma saab, sellel ma ei soovitaks hakata küll. Põhjuseid selleks on vähemalt 3 miljonit.
    Mulle endale meeldiks, kui see himu mind jätaks. Aga ta ei jäta. Teab vist, et ta mulle meeldib.
    Ometi on mulle palju öeldud, et just minu suhu suits ei sobi...
    Mina ka ei tea neid asju.
    Ja ma ei tea, kui palju Sina peaksid suitsetama, et hakkaksin Sind suitsetajaks pidama, ses Eia ütluses vist on tõetera sees....

    ReplyDelete
  3. Muide, Vonnegut lubas Pall Mall'i kohtusse kaevata, sest need polnud teda tapnud...

    "I've been smoking Pall Mall unfiltered cigarettes since I was twelve or fourteen. So I'm going to sue the Brown & Williamson Tobacco Company, who manufactured them. And do you know why?" "Lung cancer?" I offer.

    "No. No. Because I'm eighty-three years old. The lying bastards! On the package Brown & Williamson promised to kill me. Instead, their cigarettes didn't work. Now I'm forced to suffer leaders with names like Bush and Dick...'"

    ReplyDelete